Ministerul Finanțelor propune o taxă fixă de 25 de lei pentru fiecare colet primit în România din afara Uniunii Europene, cu o valoare de sub 150 de euro. Măsura vine ca răspuns la creșterea exponențială a numărului de colete extracomunitare, de la câteva mii la peste 225.000 pe zi.
Măsura are ca scop principal combaterea concurenței neloiale față de antreprenorii români (aproape 40.000 de companii de e-commerce), care respectă reglementările fiscale naționale și europene.
De ce 25 de lei și nu un procent de TVA?
Principalul motiv pentru care s-a ales o taxă fixă este eficiența administrativă. Aplicarea unui procent de TVA (21%) ar presupune un efort administrativ mult mai mare:
Valuarea fiecărui colet: Ar fi necesară o evaluare precisă a valorii fiecărui colet în parte, ceea ce ar încetini enorm procesul de vămuire, având în vedere volumul imens de colete.
Costuri logistice: Calcularea și colectarea individuală a TVA-ului de către companiile de curierat și Poșta Română ar genera costuri logistice și de personal mult mai mari.
Controlul contraferii: O taxă fixă permite o procesare mai rapidă a coletelor, eliberând resurse pentru verificări mai amănunțite împotriva contrafacerii și a altor riscuri.
Vezi și Apare sistemul TVA split. Obligatoriu din 2018
Taxa de 25 de lei reprezintă o metodă simplificată și rapidă de a colecta venituri la bugetul de stat, estimat la 1,3 miliarde de lei anual. Această sumă fixă acoperă, de fapt, costurile administrative și reprezintă o descurajare a importurilor masive de produse ieftine, oferind un avantaj competitiv firmelor din România.
Obiectivele Guvernului
Ministrul Finanțelor, Alexandru Nazare, a subliniat că măsura nu urmărește doar colectarea de bani, ci și:
Protejarea antreprenorilor români: Oferă un mediu de afaceri mai echitabil pentru companiile locale de e-commerce.
Îmbunătățirea logisticii: Fluidizează fluxul de colete și reduce presiunea asupra companiilor de curierat.
Stimularea investițiilor: Companiile extracomunitare care vor să-și evite taxa sunt invitate să-și stabilească hub-uri logistice în România, creând astfel locuri de muncă și dezvoltând economia locală.
În concluzie, taxa de 25 de lei este o soluție pragmatică, care echilibrează necesitatea de a proteja economia internă cu eficiența administrativă, evitând un blocaj al sistemului de livrări.